Mooie safaridagen beleefd

5 juni 2016 - Ngorongoro Crater, Tanzania

Terug in wifi-land, dus hier weer een verhaal van ons!

De safari’s zitten erop en ze waren super!! Maar om eerst maar met het “slechte” nieuws te beginnen: we hebben geen Big Five gescoord. De neushoorn heeft zich niet laten zien. Maar daarvoor in de plaats zoveel gave andere dingen, ook nieuw voor mij.
We hebben heel veel beesten gezien en we hebben midden in de migratie gestaan, echt overweldigend. Maar ook veel jongen, het maken van jongen en zin om jongen te maken! ;-)
We hebben ontdekt dat niet alleen olifanten slurfjes hebben hihi

Onze lodge in de Serengeti was geweldig, onze “hut” had een veranda die op de savanne uit keek en je zag helemaal geen andere kamers, dus super. Recht voor ons ging de zon onder, mooi plekje om Amarulaatjes te drinken op mooie safaridagen.

Romi heeft haar safariïst zijn sterk ontwikkeld! Haha Steeds gewoner hoe dichtbij alles was en alleen wat angst bij de nachtgamedrive. En over angst gesproken: ik heb mazzel gehad tot nu toe. Met hotels in natuurgebieden kom je wel eens wat tegen op de kamer en normaal heb ik reisgenoten die daarin net wat stoerder zijn dan ik. Ik was dus erg bang nu zelf de klos te zijn, maar de beestjes waren me gezind en bleven weg!
Verder heeft Romi echt haviksogen, ze heeft heel veel gespot. Maar nu zijn ze wat rood, te veel stof op de savanne gevangen ;-)

Verder heb ik veel gave foto’s kunnen maken en haast alles met mijn “gewone” lens, we hebben de meeste dieren heel goed en dichtbij gehad. Zelfs Romi heeft met haar mobiel gave foto’s en filmpjes gemaakt.

Voor wie het leuk vindt hieronder mijn verslag van de afgelopen dagen, maar ik ga proberen de foto’s te laden. Ik zeg met name “proberen”, want bij het vorige verslag viel het internet halverwege uit en daarna 3 dagen geen wifi. Mocht het internet meewerken, dan zal ik het vorige verslag qua foto’s ook bijwerken.

Morgen vliegen we naar Zanzibar en nemen we afscheid van Iddi, onze gids/chauffeur. Op Zanzibar eerst 3 nachten in Stonetown en dan nog 5 nachtjes aan het strand. Even bijkomen, want afgelopen dagen moesten we vaak vroeg opstaan… Dat heet vakantie!

Groetjes,

Romi en Mier xxx

REISVERSLAG (lang…)

Donderdag 2 juni – gamedrivend naar de andere kant van de Serengeti

Ik word wakker en Romi en ik nemen de schade op van ons muggenavontuur. Nou ja “ons”… Ik zit flink onder de muggenBULTEN en Romi heeft er geen eentje… Het is weer eerlijk verdeeld… ;-)

Bij het ontbijt kunnen we nog even op het internet, maar het schiet niet op, ik heb nog een paar foto’s bij kunnen laden, maar sommigen staan er nu ook dubbel op.

Dan gaan we weer op pad. Eerst tanken en dan naar het postkantoor. Romi mag dan haar olifanten-dichtbij-angst overwonnen hebben, een echt Afrikaans postkantoor is toch ook weer heel wat! Hahaha We rijden door richting Ngorongoro conservation area. Iddi legt het ons allemaal even uit. Een conservation area is een gebied wat door de overheid beschermd wordt maar waar ook kwestbare stammen mogen wonen. In dit geval gaat het om de Masai. Het Ngorongoro CA is groter dan de krater die bekend is bij de toeristen (wij gaan er op de terugweg heen) Het loopt door tot aan de Serengeti. Dit merken we ook met rijden, hier komen we nog flink wat Masaidorpen tegen en Masiakindjes met grote kuddes vee. Als we het reservaat in gaan, gaat het regenen. Het was al niet Afrikaans warm en zonnig, maar regen… Het is ook super mistig, dus het uitzichtpunt over de krater kunnen we overslaan! Ik baal een beetje, maar eenmaal aan de andere kant van de krater is het droog en komt er zelfs blauw aan de lucht. En het duurt niet lang of het is weer Afrikaans heet! We kunnen daar zelfs bij de ingang naar de krater een foto maken van de krater.

Bij de officiële ingang van de Serengeti gaat Iddi de papieren regelen en Romi en ik klimmen even omhoog om het uitzicht te bewonderen. Nu hebben we het pas echt heet. Ik heb nog een ander doel, ik weet dat er mooie hagedissen zitten en ja hoor, we hoeven niet te zoeken en hij wil nog poseren ook voor me ;-)

Het dak gaat omhoog en we gaan het “echte” Afrika in! Room kan alweer snel haar lijstje aanvullen met onder andere de Corri Basterd, kamelen, gazelles en Thomson gazelles. We slaan vrij snel rechts af en we rijden over grote grasvlakten met heel af en toe een boom. Niets te zien en zelfs wat saai. Romi en ik hebben moeite wakker te blijven. Dan gaan we lunchen onder een boom voor de schaduw. Romi wil nog een foto van haar op “safaristand” (ze is uiteindelijk safariïst!). Ik loop wat achteruit en dan ziet Iddi ineens iets op de grond en kijkt meteen omhoog. Er ligt een dode cheeta in de boom, ten prooi gevangen aan een luipaard! Op de grond had hij namelijk een stuk staart zien liggen. Ik wist niet dat luipaarden cheeta’s aten, maar nu wel!

Na de lunch rijden we verder, weer even saai als voor de lunch. Maar dan zien we een auto bij twee bomen stil staan. Eerst denken we nog dat ze naar de giraf kijken, maar Iddi ziet al snel dat het om een luipaard in de boom gaat. En nog wel 2 ook. In de ene boom zit het vrouwtje in de boom boven ons het mannetje. Het is super! We staan er erg lang, maar vooral het mannetje wisselt nogal eens van houding, de camera blijft lopen. Uiteindelijk trekt het natuurlijk ook andere safarivoertuigen aan en Romi telt bij het weggaan 21 auto’s! hahahaha Hoezo laagseizoen?

Iddi is geniaal, hij ziet op grote afstand een leeuw in de boom! We rijden erheen en we zijn de eerste, hier komt uiteindelijk nog maar 1 andere auto op af. We gaan op weg naar de lodge en we zien gewoon nog twee leeuwen in de boom. Ons verlanglijstje krijgt nu ook een (mannetjes)leeuw en luipaard op de grond erbij! Hahaha

Aangekomen bij de lodge is het weer erg stil en later blijken we weer de enigen. Maar, ieder nadeel heeft zijn voordeel… We hebben de beste lodge, degene die vooraan staat en vanaf de veranda alleen maar uitkijkt op de savannen niets van de andere lodges en gebouwtjes ziet. Ze vragen of we wat willen drinken. Hij geeft aan de ze allerlei biertje en sapje hebben. We nemen nu een colaatje na een dagje stofhappen, maar ik vraag wel of ze Amarula hebben: “can be arranged” “no not a problem”. We ploffen neer op de het bankje op de veranda en kunnen maar niet geloven hoe gaaf het is. De colaatjes, en water worden gebracht en we krijgen er nootjes en popcorn bij. Normaal ben ik niet zo van de popcorn, maar het was zalig. Dan zakt de zon ineens snel en zien we een echte Afrikaanse zonsondergang van de plaatjes… we zitten in het paradijs!

Het avondeten is onder een rieten dakje. Agnes, de serveerster, vertelt dat ze pas olifanten op het terrein hadden. Romi’s ogen worden groot en ze zit niet meer op haar gemak. Met alleen kaarslicht zie je ook niet veel en des te meer lijk je te horen. Maar na de soep, gaat ze wat relaxen en zelfs van dit tafereeltje genieten. Daniël, de manager, komt aan met een fles Amarula. Hij is vast naar het dorp ervoor gegaan, dus we nemen er maar eentje! ;-)

We nemen met Iddi het programma voor morgen door. We besluiten om 6 uur te gaan rijden en dan ontbijtbox mee. Er kan ook een lunchbox mee, maar we hebben wel zin om even een middag je bij de lodge te zijn. Dus we zullen de lunch laat hebben bij de lodge.

Vrijdag 3 juni – gamedrive en nightdrive in de Seregeti

6 Uur is best vroeg om al in de auto te zitten, maar daarvoor krijgen we wel een zonsopkomst in de Serengeti… En die is zoals op de plaatjes… mooi!!

Nog voor we gaan ontbijten zien we al giraffen, buffels, dikdiks, zebra’s, hippo’s, vogels, topi’s en bavianen.

We ontbijten bij een rots en daar bovenop zitten klipdassies, alleen noemen ze die hier anders ;-)

En als we dan lekker aan ons doosje met ontbijt zitten komen er veel mooie vogeltjes in het ochtendzonnetje om ons heen. Zij wachten of ik eten gooi (doe ik dus niet!) en ik pak mijn camera om mooie plaatjes te schieten. Eén soort vogeltje heeft van die hangende nestjes en ik zie er eentje in gaan. Fotograferen is een kwestie van geduld, dus sta ik gereed om te kieken als hij weer naar buiten komt. Blijkt dat nestje ook een achteruitgang te hebben! Hahaha

We rijden verder en we zien een gigagroep mangoes, ze blijven maar komen. Je zou het een migratie van de mangoes kunnen noemen.

Na een paar hyena’s (wat zijn die toch apart!) en struisvogels zijn we ineens bij de MIGRATIE!!!

Het is werkelijk ongelooflijk veel, ongelooflijk indrukwekkend, ongelooflijk onbegrijpelijk en ongelooflijk MOOI!

Naast de auto zien we nog zebra’s rollen in het zand. Grappig om een keer de buik te zien. Daar komen de lijntjes mooi samen en lijkt het net een getekende borstkas.

Dan krijgen we een tip dat er een cheeta met jong een stuk terug zit. Met nog 3 auto’s gaan we naar de aangegeven plek. Ik vraag me werkelijk af hoe die gidsen vertellen waar zo’n cheeta ligt, want overal staan dezelfde bomen. De struik waar we naar kijken, blijkt de goede, maar kennelijk slapen ze. We staan best lang en dan is er overleg tussen de gidsen. Wij gaan de motor starten en “keren” op het veld, zodat we de cheeta wakker maken, maar we kunnen niet blijven staan en Iddi rijdt meteen weg. Geen goede foto’s, wel gezien, maar of ik dit nou zo leuk vond…. Zie ze liever niet geschrokken wegrennen….

We schieten weer de kuddes van de migratie in en de kuddes maken flinke stofwolken, het is zo indrukwekkend massaal. Overal beesten, zover als je kijkt…. Niet op foto’s vast te leggen, maar wel heel goed in je geheugen, super!

Bij een watertje zijn er naast massa’s zebra’s ook meer dan honderd olifanten. Vandaag is echt de dag van die migratie en het lijkt wel of niet alleen de zebra’s en gnoes migreren!

Dan gaan we richting de lodge rijden, we zien nog een cheeta, maar ook die neemt de benen voor we stil staan. Daarna knokken we weer tegen de slaap, zo’n lange dag rijden doet wat met een mens! Haha

Bij de lodge aangekomen gooien we onze spullen neer en zitten we weer onder ons rieten dakje voor de lunch. Lekker rijst met troep en fruit toe. Erbij nog een sapje van mango en avocado, de vitamientjes zitten er weer in. Na alle dagen uit de lunchbox eten, is dit wel weer even lekker. Romi valt bij het eten al om van de slaap en dus hebben we een mooi excuus om Iddi alleen met zijn thee te laten. Ik ga lekker douchen en Romi gaat lekker slapen. Dan weer lekker fris te zijn installeer ik me op onze veranda met water, laptop, reisboekje en camera’s. Ik voel me net Meryl Streep… Ik ga lekker mijn reisverslag en foto’s bijwerken… not! Het is te zonnig buiten en ik zie gewoon niets… dan maar even binnen de boel bijwerken en daarna in de zon gaan zitten voor hij onder gaat.

We eten om 7 uur en gaan dan om 8 uur starten met de nightdrive. Iddi vond het niets, maar Romi wilde het graag een keer mee maken. Als we naar het voertuig gaan, loopt Iddi mee. Er staan 3 mannen boven de motorkap, hoop dat het goed komt. Het blijkt voor het aansluiten van het spotlicht. Iddi staat ernaar te kijken met een blik van “tjonge jonge.. moeten die gaan gamedriven?”, maar nu voelt Iddi zich ook vrij zeker ;-)

We gaan weg, Daniël achter het stuur, een parkzichter naast hem en achter hen (en dan weer voor ons) de man met het spotlicht. Ik verwacht er niet veel van. De mannen zijn echt onervaren en na de verhalen van Iddi, maar het valt super mee. Foto’s maken zit er niet echt in, want de man van het licht blijft continue zwaaien met het licht.

We zien vooral veel gnoes en zebra’s, stukken van de migratie natuurlijk. Over de velden heen zie je dan honderden ogen en op het moment dat ze in paniek raken gaan ze rennen, eerst allemaal dezelfde kant op, dan chaotisch door elkaar en wij zien alleen die ogen maar gaan, echt overweldigend!

Maar we zien meer, we zien ook nog jakhalzen, hyena’s, konijnen (!), impala’s, Thomson gazelles, topi’s en gieren.

We rijden dwars over de velden en het gras is erg hoog en dan ineens boem! We zitten bovenop een steen. In de achteruit en voorzichtig zoeken waar we wel doorheen kunnen. Er staat op de weg een voertuig te coachen. We komen uit het veld, alleen om op de weg te komen liggen er grote stenen en ja hoor….. Daar komen we op vast te zitten! Na een analyse van de wijze heren, besluiten ze om de steen in stukken te hakken met een andere steen. De stukken vliegen er vanaf en het lukt ze ook nog!

Ondertussen heb ik genoten van de sterrenhemel en probeer er een foto van te maken. Slechts 1 ster komt op de foto terug, dat moet onze beschermengel zijn ;-)

We rijden en rijden… en al spreken we geen Swahili, het was ons al duidelijk, ze zijn de weg kwijt! Hahaha Daniël vertelt het ons wel. “so many roads..” Tja, twee platgereden grassprieten nemen ze hier al een weg! Ik maak me niet zo druk, maar logisch dat het voor Romi niet echt prettig klinkt. Ze ziet ons al in het donker staan en dan hyena’s en leeuwen om ons heen. Ze zegt ook eerlijk dat ze straks in de logde vast heel blij en enthousiast is over de night gamedrive, maar dat ze het nu eng vindt. En dit moet ik van Romi opschrijven. Zij lichtelijk in paniek, de mannen flink in discussie welke kant we op moeten en ik krijg de slappe lach. Ik wil dat natuurlijk niet aan de mannen laten blijken anders lijkt het dat ik ze uit lach, maar ook Romi vindt dat ik ongepast gedrag vertoon! hahaha

Prompt zien we een paar hyena’s en gaan de mannen gewoon weer van de weg af om ze te volgen en ons het hol te laten zien. Romi vindt het super om het te zien, maar is er nu wel klaar mee, stel je voor dat er weer een steen had gelegen, dan zit je midden tussen de hyena’s. Gelukkig gaan we weer verder en weten de mannen op een gegeven moment ook weer waar we zijn.

Dan denk ik het meest indrukwekkende van de avond. We zien in de verte weer gnoes, schijnen licht op ze, paniek, ogen alle kanten op en dan komen ze van ver naar onze kant. Wat een massa, wat een geluid en al die ogen…. We zijn diep onder de indruk, hoe super!

We zetten de twee anderen af waar ze wonen en rijden met Daniël door naar onze lodge. En in het donker lijkt dat ook alweer veel langer. Daniël heeft last van de spotlamp en doet hem uit. Hij vertelt ons dat hij even focus moet hebben. We rijden net weer weg en weer knal! We worden haast gelanceerd. We lachen met z’n drietjes hard en roepen “focus”!! Daniël brengt ons naar onze hut en ook de bewaker (met pijl en boog!!) loopt mee. Eenmaal binnen hangt Romi om mijn nek, blij terug te zijn, maar ze vindt het inderdaad super achteraf. We gaan lekker slapen en hopelijk niet dromen.

Zaterdag 4 juni – Gamedriven in de Serengeti

We ontbijten bij zonsopkomst, idyllisch!

Dan gaan we naar de auto en blijken we een lekke band te hebben… Krik uit de auto, die blijkt niet vaak gebruikt en is flink vast gaan zitten. Daniël helpt Iddi, maar ik mag ook helpen. Voor één keer is overgewicht niet erg, ik ga op de steeksleutel staan om de bouten los te krijgen, dat werkt prima!

Dan zien we Agnes aan komen lopen, haar in een haarnetje en een Barcelonatrainingsjack aan. Romi heeft haar windjack van Barcelona aan en was van plan die in Afrika te laten. Ze had het al eerder bedacht, maar nu wist ze zeker dat ze hem aan Agnes zou geven. Ik maak een foto van de dames en ondertussen gaat het hard met de band en kunnen we weg.

We zijn nog niet lang aan het gamedriven of we zien een cheeta bovenop een berg, wat is hij gaaf en wat poseert hij mooi! En toch vind ik mijn foto’s niet helemaal goed… Chips, alle dagen staat mijn stabilisatie uit… blond!

Dan al snel weer een luipaard in de boom: nummer 3!

Stand luipaarden en leeuwen 3-3

We rijden de rest van de ochtend alleen maar in graslanden en eigenlijk wordt het wat saai. In de verte zien we een leeuw, we gaan omrijden, maar dan is ie weg… Deze tellen we niet mee, te ver weg.

En dan ook nog een keer heel ver weg een cheeta, ook niet echt de moeite waard. Verder zien we nog een kudde buffels en weer een luipaard in de boom, nummer 4! Overigens is dit een luipaard met de nadruk op lui… geen beweging in te krijgen, maar soms een klein trillinkje omdat hij ligt te dromen, maar het blijft hierbij.

Ik moet op een gegeven moment plassen, maar de lunch duurt nog minimaal een uur. Ik mag achter de auto… wat een opluchting! Ik ben alleen bang dat de volgende auto met toeristen denkt dat er net een olifant voorbij is… hihi

Dan mijn kans om portretjes van een buffel te maken, hij staat vlak langs de weg, schitterend. En dan mijn spothoogtepunt van de dag. Een leeuw in de boom en Iddi had hem niet gezien! De stand leeuwen – luipaarden is nu 4-4. We willen nu  natuurlijk nog wel een leeuw op de grond!

Iets verderop staat een auto stil, dus we hopen dat ze een leeuw in het vizier hebben, maar het ligt anders. Ze hebben een lekke band en willen even géén leeuwen in de buurt! Iddi gaat helpen en later nog een auto. De andere toeristen zitten als poppen in de auto’s, maar Romi en ik helpen door de leeuwen in de gaten te houden. Romi grapt nog wel naar de mannen dat we eerst foto’s maken en daarna roepen dat ze in de auto moeten, daar moeten ze flink om lachen. Als de band klaar is gaan we nog even terug naar “mijn” leeuw. Iddi “keert” met een grote bocht over het veld en de leeuw komt de boom uit. Dan komt hij onze kant op, maar omdat we terug gaan naar de weg, raken we hem uit het oog kwijt.

We lunchen bij de plek waar ook de ballonvaarten starten, we maken voor de gein een foto van Romi bij het bord. Thuis zagen ze het namelijk niet zo zitten als we dat gingen doen, dus nog even lekker stangen in de familie app. Helaas moeten we daar nog wel even op wachten, want deze dagen hebben we geen wifi, dat is afkicken hahaha

Iddi gaan de lekke band halen bij het reparatiestation en wij blijven op de lunchplek. Ik kan de klipdassies op het gemak fotograferen, maar de vogeltjes blijven wat weg, juist nu ik de tijd heb!

Dan hebben we nog even paniek. Romi en ik staan te spotten tijden het rijden en vliegt er iets groots tegen mij aan en dan tegen Romi. Het is een supergrote horzel met oranje vlekken. Hij is niet weg maar zit in de achterbak. Heerlijk om uit naam van Romi Iddi te kunnen vragen om hem weg te halen. Dat doet hij ook zonder meer!

En als de leeuwen niet echt lukken verzint Iddi maar wat anders. Als er een giraf vlak langs de weg staat maakt hij eerst een foto van ons vanuit zijn deur samen met de giraf. Later stelt hij voor om eruit te gaan en voor de giraf te gaan staan. Romi doet het wel, maar is blij als ze de auto in kan, wél een leuke foto!

Bij de hippopool is het relaxter kijken, vanaf een hoger punt op de plas die vol ligt met nijlpaarden. Als ze geen krokodillen vindt, die ze graag wil zien en Iddi voorstelt om een stukje verderop te kijken is het de safariïst wel genoeg. We sluiten deze dag hier af, helemaal mooi geweest en het was voor ons beiden weer genieten.

En van een genoten dag, moet je een feestje maken met Amarula. Agnes brengt het met verse popcorn op onze veranda. Ik maak nog een flimpje van ons uitzicht met op de achtergrond Toto met Africa. Ik waan me in Afrika… ohh, daar ben ik ook!! Hahaha

Als we gaan dineren komt Daniël er ook bij en we kletsen gezellig. We eten pizza!!

Romi krijgt Daniël zover dat hij op de site van Feyenoord gaat kijken en dat als er weer nieuwe Nederlandse toeristen komen dat hij voet bij stuk houdt dat Feyenoord The Best is.

Na het eten geeft Romi haar windstopper van Barcelona aan Agnes, ze is er blij verrast mee. Als ze even later terug komt, heeft ze hem aan en maken we nog een mooi plaatje voor thuis. Haar windstopper heeft een mooie bestemming!

Zondag 5 juni – Gamedrivend via Serengeti en Ngorongoro Krater naar Karutu

Joh! We mogen om 6 uur weer in de auto, maar we vinden het niet erg. We worden weer getrakteerd op een prachtige zonsopkomst en het blijft verbazingwekkend hoe snel dat gaat op de evenaar. Er rent iets zwarts over de weg en waarschijnlijk is dat een dier uit Romi’s boek die we niet kenden en nog niet gezien hadden.

Het is rond 7 uur als we 4 cheeta’s zien! Het is een moeder met 3 jongen, wat zal ze het zwaar hebben. De jongen jagen elkaar flink na. Prachtige beesten!

Dan zien we weer het luipaard van gister, nog even lui, dus we blijven niet lang staan. De hyena’s die we erna heel dichtbij zien hebben meer leven in zich!

En dan rond 9 uur waar we vandaag zo vroeg voor op pad gingen: een mannetjes leeuw! Hij ligt vlak langs de weg en er ligt ook een vrouwtje bij. Ze zitten midden in het paringsritueel en dat betekent om het kwartier even in actie.. Nou, het is ook echt heel even! Hahaha Maar dat schijnen ze wel 10 dagen vol te houden met korte pauzes om te eten.. oef! Na 3 paringsrondes gaan we weg. We stonden natuurlijk niet alleen bij de leeuwen, maar we stonden wel eerste rang, Romi keek zo uit haar raampje naar het mannetje wat op nog geen 4 meter afstand lag.

Iddi gaat de “highway” weer opzoeken om richting de krater te gaan. We hebben nog even olifanten dichtbij en het is bijna gewoon aan het worden, ook voor Room!

Als we doorrijden zien we nog iets fladderen langs de weg en rijden terug. Het is een uil en we vragen ons af of hij aangereden is, maar geen bloed, dus Iddi rijdt door. Ik was al bang dat hij hem uit zijn lijden ging helpen, maar mogelijk was het een “Tineke-situatie”(Tien wilde in 2007 een nijlpaard uit zijn lijden helpen die alleen maar bij lag te komen van een “normaal” gevecht).

En dan nog even een Lion King plaatje. 3 Leeuwen op een rots. Het zijn 3 broertjes. Onze leeuwenteller staat nu op 9. Als we officieel de Serengeti uit zijn, zien we nog corribasterds, prachtvogel blijft het.

Rond half 12 gaan we de krater in, het weer is aanzienlijk beter dan op de heenweg, dus we zijn blij. Op de weg naar beneden gaat er een ieniemienie kameleonnetje over de weg.

We zien meteen dat het paringstijd is, want veel dieren met slurfjes en dat zijn geen olifanten!

En dan tellen we vlak na elkaar nog flink wat leeuwen, waaronder eentje die apathisch achter haar prooi ligt, een mannetjes leeuw midden op het veld en twee vrouwtjes met 5 welpjes! De teller staat op 20! De twee vrouwtjes zijn aan het jagen. Eentje ligt verscholen voor ons en de ander loopt door een greppel het veld op. Ze hebben het gemunt op een gnoe, maar die gaat er vandoor, dus wij gaan maar lunchen. De leeuwen hebben meer geduld dan wij! Helaas kunnen we niet in de auto lunchen, maar moet je in de krater op een echt lunchplek lunchen. We doen het snel, want we willen de neushoorn!!

Het is inmiddels 4 uur en nog geen neushoorn, niemand heeft ze nog gezien. Maar we zien wel veel andere dieren dichtbij: wrattenzwijntjes, jakhalzen, hyena’s, kroonkraanvogels met jong en een nijlpaard op het land. Maar na nog even bij de twee jagende leeuwinnen te gaan kijken, besluit Iddi dat we moeten gaan rijden. We moeten voor 6 uur uit het conservation area zijn. Het is nog een flinke klim de krater uit en de weg naar de gate ook. Kennelijk heb ik voorheen veel geslapen, want we zijn pas kwart voor 6 daar. Romi en ik bedanken Iddi voor de geweldige dag en Iddi vindt dat we maar een keer terug moeten komen voor de neushoorn ;-)

Eenmaal in Karutu worden we in het hotel hartelijk welkom geheten. De ober die de drankjes mag aanbieden, verdrinkt in Romi’s ogen. Ik zie het gebeuren. Zijn blad gaat steeds schuiner en uiteindelijk valt er dus een glas! Hahaha

En dan het genot van de dag, we hebben weer wifi! Hahaha Bij een drankje op het terras sturen we al de eerste app- en FB-berichtjes. Dan lekker eten ( we kletsen even met Belgen naast ons aan tafel, jaja eindelijk medegasten) en op de kamer verslag schrijven en foto’s uitzoeken.

Het weblog kan geladen worden, dus weer even naar het restaurant, want helaas reikt het wifi niet tot aan de kamer. We kunnen er mee leven!

1. Edwin:
    5 juni 2016
    Hoi Miranda & Romy.

Super leuk om jullie reisbelevenissen te mogen lezen.
    Jammer dat jullie de big five niet compleet hebben gezien....
    Alvast een fijne vlucht naar Zanzibar. Geniet van al het mooie.
  2. Nicolette van der Bent:
    5 juni 2016
    Fijn om weer helemaal 'bij' te zijn. In één woord: Schitterend!!!!
    Goede vlucht en geniet verder op Zanzibar. XXX
  3. Marieke:
    6 juni 2016
    Heerlijk! Wat een mooie verhalen en ik waan me ook weer even in Tanzania :-).

Geniet nog lekker op Zanzibar meiden!
  4. Kees en Tien:
    7 juni 2016
    Wat hebben jullie al veel gezien zeg. Prachtige foto's. Geniet maar op Zanzibar.
  5. Jolanda:
    9 juni 2016
    Wat hebben jullie veel mooie dingen en beesten gezien. En wat een super gave foto's!! Nu lekker alle indrukken verwerken met de voetjes in het zand. Ziet er ook niet verkeerd uit waar je vandaag naar toe gaat geloof ik Geniet er nog lekker van en veel plezier samen. XX
  6. Masja:
    9 juni 2016
    Wow, wat super gaaf!! Wat een mooie foto's ook weer. Geniet er nog even van! x
  7. Ilona:
    9 juni 2016
    Hallo daar, heb weer genoten van alles wat jullie hebben meegemaakt. Super. Geniet nog lekker.. Heel veel plezier!!!!